Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca musi zagwarantować pracownikowi odzież roboczą adekwatnie do zajmowanego stanowiska. Nie zawsze jest to wymagane, bo pracownicy biurowi, czy pracownicy niektórych sklepów nie muszą posiadać odzieży roboczej. Odzież robocza wymagana jest wtedy, gdy podczas wykonywania pracy pracownik mógłby zaprzepaścić swoje ubrania albo znacznie je zabrudzić.
Tyczy się to głównie pracowników, którzy wykonują pracę fizyczną. Oprócz tego jeżeli istnieją wymogi sanitarne, dla których pracownik nie może nosić własnych ubrań, także powinno się zagwarantować mu strój do pracy. Ubrania robocze muszą być wygodne i praktyczne. Zazwyczaj wykonane są z wzmocnionych materiałów, by się nie przedarły i mają praktyczne kieszenie, jeżeli już pracownik musi nosić przy sobie określone narzędzia. Większość z nich ma odblaskowe naszywki, które sprawiają, że pracownicy są całkiem dobrze widoczni, gdy po halach magazynowych albo produkcyjnych poruszają się także pojazdy typu wózki widłowe. Ubrania robocze nie podlegają żadnej kodyfikacji, znaczy to, że nie muszą spełniać określonych prawnie standardów. Całkiem inaczej jest w wypadku odzieży ochronnej. Odzież ochronna musi mieć certyfikaty, które potwierdzają, że de fakto chroni pracownika przed niebezpiecznym wypadkiem, który może spotkać go w pracy. Tym samym buty ochronne muszą mieć specjalne wzmocnienia, które chronią stopę pracownika przed zgnieceniem. Okulary ochronne muszą być zabudowane i mocne, aby w trakcie ich używania oczy były chronione przed pyłem, czy opiłkami metalu. Prócz tradycyjnej odzieży, pracodawca gwarantuje pracownikom także rękawice, które muszą być dostosowane do określonego środowiska pracy. Odzież robocza zazwyczaj zdawana jest do prania pracodawcy. O ile ten nie gwarantuje pracownikom dostępu do zakładowej pralni, musi wypłacać im ekwiwalent pieniężny na pokrycie wydatków związanych z praniem. Odzież ochronna lub robocza, którą noszą pracownicy zakładów najczęściej jest personalizowana. Zawiera informacje na temat pracodawcy, zazwyczaj są nimi logo i nazwa firmy.
Zobacz: ubrania ochronne.