Agregat chłodniczy-awaria

Agregaty chłodnicze samochodowe pozwalają na przebudowę dowolnego busa, czy auta półdostawczego na chłodnię. Zabudowa izoterma jest tańsza niż kupno auta wyprodukowanego jako auto chłodnicze. Na rynku działa sporo firm, które zajmują się tego typu przeróbkami a potem serwisowaniem pojazdów.

Agregat chłodniczy, który jest zamontowany w samochodzie funkcjonuje w z dużą uwagą taki sam sposób, jak agregat w lodówce. Czynnik chłodniczy (glikol, freon lub inna substancja) krąży stale w obiegu zamkniętym, a jego ruch sprawia sprężarka, która włącza się i wyłącza w współzależności od tego, czy żądana temperatura została uzyskana. Tak sprężony gaz trafia do skraplacza, który zwykle znajduje się poza samochodem, na zewnątrz.. W skraplaczu zmienia własną postać w ciecz (stąd nazwa skraplacz) i oddaje pozyskane ciepło z komory auta, by ponownie się schłodzić. Następnie tak schłodzona ciecz przemieszcza się rurkami plastikowymi do parownika i chłodzi komorę samochodu. W związku z tym, że w czasie skraplania część gazu wydostaje się z obiegu, w pewnych sytuacjach powinno się uzupełniać czynnik chłodzący. Agregat samochodowy chłodnia może działać bezawaryjnie kilka lat, niemniej jednak nierzadko czasem niezbędna jest naprawa. Nierzadko zapycha się filtr przepływu cieczy. To powoduje, że czynnik chłodzący nie może zdobyć się do parownika. Wówczas konieczne jest rozmontowanie całego układu i wyczyszczenie filtra. W większości instalacji filtr zamontowany jest w widocznym miejscu i można to zrobić własnymi siłami, bez konieczności wizyty w serwisie. Nowe instalacje w pewnych przypadkach się zapowietrzają, to również dość prosta awaria, którą zwykle udaje się usunąć poprzez odkręcenie na moment zaworu zabezpieczającego. Jeżeli już w układzie pojawi się wyciek albo problem z uruchomieniem agregatu, konieczna jest wizyta w serwisie. Tego typu awarii nie da się usunąć bez specjalistycznego sprzętu. Kiedy w samochodzie powietrze nie schładza się do żądanej temperatury całkiem prawdopodobne, że jest za niewiele czynnika chłodzącego. Identycznie, gdy schładzanie trwa zbyt długo.

Źródło: agregaty chłodnicze samochodowe.